В 2012 році мав за честь познайомитись з болгарином Владіміром Павловим. Він з другом Алєксандром Ловчіновим оселились разом з нами у затишному готелі Зази і Паати Канкав “Snow House“. Майже щовечора Вовка і Сашка підводили мене до мальованої карти курорту і запитували, чи безпечно поїхати той чи інший кулуар. В мене був напружений графік, але все ж один вихід в Кобі нам вдалось здійснити спільно і це було люто і драйвово. З того часу ми підтримуємо дружні стосунки. За час нашого знайомства Владімір заснував власний сноуборд-бренд VP, а також здійснив сходження на найвищі гори світу зі сноубордом за плечима. Як можна здогадатись, досвід у нього величезний, а ці 10 пунктів про безпеку на фрірайді – лише крапля з океану знань, якою він готовий поділитись з кожним.

Vladimir Pavlov

З кожним новим сезоном лавинна безпека стає все більш популярною темою. Це пов’язано з тим, що з’являється більше хорошого спорядження, вдосконалюються технології і дедалі більше людей виїжджають за межі маркованих безпечних трас. Загалом це позитивна тенденція, але, на жаль, кількість інцидентів через також зростає. Інформації на тему лавин море, там все ж сподіваюсь тобі не буде нудно, якщо я вставлю сюди свої 5 копійок.

Дана стаття пишеться, виходячи з переконання, що кожен поважний бордер, лижник або альпініст доклав необхідних зусиль для ознайомлення з основними принципами лавинної теорії. Тобто цілком усвідомлює, як і за яких умов вони виникають, чому це небезпечно, як діяти, якщо довелось потраити в лавину, має сучасне обладнання для захисту від лавин (біпер, лавинний рюкзак а також лопатку і зонд) і знає, як ним користуватися. Зайвий раз пояснювати це не буду, бо тема дуже обширна і водночас «розжована» багатьма іншими джерелами (наприклад, BASSES Avalanche Safety – Посібник для лижників та сноубордистів із серії «Лавина» або в брошурі «Безпека від лавин», виданій Асоціацією «Вільні гори»).

Більшість інформації про лавинну безпеку найчастіше описують, як оцінити ситуацію, що склалася, що робити, щоб уникнути лавини, і як діяти, якщо ми опинилися в лавині або під нею. Це треба знати напам’ять. Менше уваги приділяється темі, як передбачити схід лавини та спланувати шлях втечі і зробити це в реальних умовах. Я б хотів поділитися з вами деякими своїми особистими практичними порадами з цього приводу. Всі вони здобуті завдяки багаторічному досвіду фрірайду і вони, на мою думку, не раз рятували мені життя. Ці підказки легко запам’ятати і виконувати, тож буду радий, якщо ти візьмеш їх на озброєння і користуватимешся повсякчас на рівні звичок, доведених до автоматизму. Особливо в ті епічні дні, коли райдер часто втрачає розум, відомо з яких причин ;).

VP snowboards on the ride

Отже, ось мої скромні 10 порад (5 + 5):

  1. Лавинна небезпека є завжди. Cкільки б у тебе не було знань, як би довго і ретельно ти не планував вихід, і навіть якщо дотримався всіх рекомендацій та враховував усі погодні та снігові умови, що вказували на те, що проблем немає, в диких горах ти завжди повинен рухатися з чітким усвідомленням того, що лавина можлива в будь-який час на будь-якому схилі. Лише тоді ти зможеш бути напоготові та зреагувати в будь-якій ситуації. Не варто недооцінювати гору і, тим більше, переоцінювати себе! Під час кожного спуску ти повинен “бачити” імовірну лавину і бути готовим до неї, якщо вона дійсно піде. Навіть якщо це трапиться з тобою лише один раз і ти врятуєшся, це станется лише тому, що тобі пощастило і/або ти мав чіткий план. Скоріш за все, завдяки останньому варіанту.
  2. Продивитись свою майбутню лінію та позначити точки втечі. Це надзвичайно важливий момент для мене. Скажімо, ти стоїш на вершині, безпосередньо перед тим, як спуститися. Потрібно розгледіти, де саме знаходяться критичні точки схилу (тобто ті, звідки починалася б лавина – так звані точки напруги), наскільки великою і швидкою може вона бути, по якій лінії піде і куди в цій ситуації поїдеш ти (чим більший кут нахилу – тим швидша лавина, а чим щирша лінія відриву – тим лавина масштабніша). Щоб залишатися неушкодженим, вибери “острівці безпеки” – вони знаходяться на хребті або пагорбі, під скелею тощо. Ці пункти також можна використовувати для очікування решти групи. Якщо ти не зробиш цього, можливо, доведеться робити все це безпосередньо під ас проїзду і тоді часу буде критично мало, паніка буде безмежно великою, а ймовірний результат усієї ситуації – катастрофічним.
  3. Критичні точки слід проїжджати на повному газу. Щойно ти заїдеш на схил, лише висока швидкість може врятувати тебе від лавини. Через це дуже важливо вміти визначати критичні точки і проходити їх на максимальних ходах. Таким чином, ти мінімізуєш час перебування в зонах напруги і зменшиш тиск на схил. У той же час, якщо піде лавина, ти вже будеш “на один крок попереду” і зможеш виїхати на запланований майданчик безпеки. Уникай різких перекантовок. Вони в будь-якиймомент можуть спровокувати лавину. Про падіння взагалі не може бути і мови. Тут, безумовно, потрібні навички та досвід і якщо ти не почуваєшся готовим до обраної лінії, відмовся і вибери щось простіше.
  4. Озирайтесь назад (Chugach look). Це те, що мало хто з райдерів робить, але саме це може врятувати тобі життя. Я завжди озираюсь, як тільки проходжу відповідну критичну точку на схилі. Тим самим я перевіряю, чи не спровокував лавину. Адже дуже часто рух снігової дошки починається одразу після того, як ми опинились нижче лінії відриву. Якщо не “чекнути” схил вище, може буде надто пізно, щоб приймати рішення. Всього один короткий погляд назад допоможе помітити лавину, поки вона ще повільна і невелика. Відповідно, ти виграєш час і отримаєш шанс втекти в напрямку заздалегідь визначеного майданчика безпеки. Цей прийом можна повторити кілька разів, залежно від місцевості. Важливо зазначити, що цей рух легше виконати сноубордистам, оскільки вони стоять боком. Спершу це здаватиметься неприродним, але звичка озиратись не впливатиме на якість катання, якщо потренуватись. На цьому етапі також можна налагодити взаємодію зі своїми друзями, які спостерігають за твоїм проїздом на старті. Вони можуть подати попереджувальний сигнал свистком або криком, якщо почнеться лавина.
  5. Не активовуй свій ейрбег передчасно. Якщо у тебе є лавинний рюкзак, це хороший аргумент проти паніки. Не тягни ручку доти, поки ти на ногах, оскільки шанс врятуватися від лавини завжди є. Відкривши подушки, ти втратиш рівновагу та аеродинаміку, а отже і швидкість. А це значно зменшить твої шанси доїхати до безпечної точки. Тож замість того, щоб врятувати тебе з лавини, рюкзак покладе тебе в неї. Ейрбег ефективно спрацьовує лише тоді, коли ти вже в лавині.

Лавинний конус

Щоб мати можливість скористатися наведеними вище порадами та ефективно діяти у критичній ситуації, як в самій лавині так і під нею, пам’ятай:

  1. Спостерігай за горою. Те, що мало снігу або той факт, що ти опинишся в горах ще не скоро, не означає, що можна нічого не знати про ситуацію на горі. Хороший фрірайдер просто повинен постійно стежити за ситуацією в горах – від початку і до кінця сезону. Використовуйте всі засоби: прогнози, інформаційні бюлетені, звіти лавинних станцій, моніторинг рятвальних служб тощо.
  2. Будь у формі та зосередженим. Я даю цю пораду, бо занадто часто бачу в горах неадекватних людей. Якщо ти почуваєшся так собі, якщо мав важкий вечір, якщо ти курець, якщо любиш слухати музику під час каталки, якщо у тебе є якісь фізичні чи психічні проблеми, краще залишайся в зоні комфорту.
  3. Покатайся з людьми, які приїхали з тобою. Інакше навіть найкращі друзі, якщо вони непідготовлені райдери, стануть загрозою твоєму життю. Ну або просто матимеш зіпсовану поїздку.
  4. Переконайся, що обладнання в задовільному стані. Це стосується всього: від сноуборда/лиж до маски, а також усього обладнання для захисту від лавин. Одна незначна проблемка може тобі дорого коштувати.
  5. Уникай зайвих ризиків. Не перевищуй своїх можливостей і не уподібнюйся іншим. Всі кінозірки – професіонали, в яких на підхваті потужна команда з гвинтокрилами, снігоходами, медичними бригадами тощо, а в тебе – НІ.

Стіп-райдинг від Владіміра ПАвлова

Катання поза трасою – це надзвичайна діяльність, і навіть якщо ти будеш дотримуватись всіх писаних та неписаних правил, включаючи вищезазначені, твоя безпека ніколи не буде гарантована на 100%. Навіть найкращі потрапляють у проблемні ситуації та лавини. Але коли вони готові до них, шанси на порятунок значно зростають. Сподіваюсь, наведені вище поради стануть тобі у нагоді і я буду дуже радий, якщо вони допоможуть хоч одній людині.

 

Бажаю вам багато снігу та незабутніх моментів у горах.

Стаття 10 съвета за бягство от лавина(c) Влaдiмiр Павлов

20.12.2015